بررسی سبکی آثار شیوا مقانلو براساس سبک شناسی پیتر وردانک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده سمانه قانع فرد
- استاد راهنما سهیلا صلاحی مقدم شهلا عابدینی
- سال انتشار 1393
چکیده
سبک¬شناسی از مقوله¬های مهمی است که از زمان محمدتقی بهار به صورت رسمی در ادب فارسی وارد شد. در این پژوهش سه مجموعه داستان کوتاه " کتاب هول"، " دود مقدس" و " آن¬ها کم از ماهی¬ها نداشتند" اثر شیوا مقانلو با تکیه بر سبک¬شناسی پیتروردانک بررسی شده است. هدف این بررسی که با تاکید بر چهار عنصر بینامتنیت، روایت، جنسیت و گفتمان صورت گرفته، درک بهتر داستان¬های مقانلو است. این پژوهش به شیو? توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه¬ای انجام شده¬است. نتایج به دست آمده از بررسی داستا¬ن¬های مقانلو، نشان می¬دهد که داستان¬ها با استفاده از امکانات زبانی و تکنیک¬های بیانی نوشته شده¬اند؛ مانند امروزی کردن اسطوره¬های قدیمی، استفاده از شخصیت¬های مهم تاریخی و به بازی گرفتن آن¬ها چون هومر، شیوه¬های متفاوت روایت، نگاه هنجارشکن به زن و گفتمان¬های متفاوتی که براساس بینامتنیت شکل گرفته¬اند.
منابع مشابه
درآمدی بر سبک شناسی آثار ظهیری سمرقندی
یکی از نویسندگان سده ششم هـ.ق ظهیری سمرقندی، صاحب آثار سندبادنامه و اغراض السیاسه است. سندبادنامه وی در زمره معروفترین آثار داستانی فارسی است که به نثر فنّی نگارش شده و در اسلوب پارهای از متون منثور تأثیر گذاشته است؛ از این رو بررسی سبک شناختی آن حائز اهمیّت و بایسته است. در جستار حاضر بر اساس سه مقوله: زبان، ادب و اندیشه، آثار ظهیری بررسی شده است. در بعد زبانی گفته شده است که مهمترین خصیصه زب...
متن کاملبررسی ویژگی های سبکی رمان « رازی در کوچه ها» بارویکرد سبک شناسی انتقادی
این مقاله در پی آن است که به بررسی کاربردی سبک شناسی انتقادی، در رمان «رازی در کوچه ها»، اثر فریبا وفی بپردازد تا ازاین رهگذر به این پرسش بنیادین پاسخ دهد که چگونه می توان به ایدئولوژی پنهان وگفتمان حاکم در متن این رمان با استفاده از مولفه های خاص سبکی دست یافت ؟ این پژوهش با رویکرد سبک شناسی لایه ای انجام گرفته است؛از این رو ابتدا لایه بیرونی و بافت موقعیتی متن و سپس دو لایه ی روایی ...
متن کاملسبک شناسی مقامات همدانی و حریری براساس سبک شناسی آماری بوزیمان
در میان گونه های مختلف آثار ادبی، مقامات با توجه به ساختار ویژهای که دارد علاوه بر عناصر ادبی عاطفه، خیال، اسلوب و اندیشه، دارای عناصر داستانی از جمله پیرنگ، شخصیت، کشمکش، زاویة دید، صحنه و بهویژه گفتوگوست و اگر مقامات را بهطور خاص، زبان گفتوگو و شگردهای روایی بدانیم، همدانی و حریری به دنبال خلق زبانی هستند که توانایی ارائه و عینیت بخشیدن به ذهنیت و حساسیتهای عاطفی ایشان و در نهایت قدرت ...
متن کاملبررسی افکار فمینیستی در داستان کوتاه دهه ی 70 و 80 ( بر اساس آثار منیرو روانی پور، فرخنده آقایی،فریده خرمی، شیوا ارسطویی و شیوا مقانلو )
فمینیسم واژه ای فرانسوی به معنی « طرفداری از حقوق زن » و « جنبش آزادی زنان » است که اگرچه با معنای کنونی واژه ای نوین است ، قدمتی به اندازه ی تاریخ دارد. نظرات فمینیست ها به صورت های مختلف به ادبیات راه یافت و موجب ظهور ادبیات فمینیستی شد که راهی برای ارائه ی نظرها و دیدگاه های مختلف زنان بود. در ایران این نهضت با رویکرد اسلامی، از دوره ی مشروطیت آغاز شد و هم زمان با آن نویسندگان مرد و زن زیا...
15 صفحه اولبررسی متن شناسی و سبکی «نورس چمن» در فنّ ترسّل
کتابت و دبیری در شمار مشاغل شریف و ارزشمند دیوانی است و از دیرباز نقشی مهم و محوری در دواوین سلطنت و خلافت و به موازات آن به گونهای غیررسمی در اجتماع ایفا کردهاست. کاتبان و منشیان برای این فنّ شریف، قواعد و الزاماتی پایه نهاده، آثاری را در این خصوص تألیف و تصنیف نمودند که از یک سو راهگشای کاتبان مبتدی باشد و از دیگر سو راهنمای قاطبة جامعه در جهت تسهیل و رواساختن امورشان. از ادوار مهم از نظر ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023